Wednesday 1 August 2012

Aplikasi Thinking Maps ( Isu & Cabaran Pendidikan - Pengaruh Perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi)





Sejajar dengan perkembangan semasa, Malaysia tidak ketinggalan dalam mengembangkan sayap Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) ini ke dalam dunia pendidikan. TMK diserapkan ke dalam dunia pendidikan setelah kerajaan mengambilkira pembudayaan dan penguasaan TMK di kalangan pelajar di negara ini. Usaha ini dilaksanakan bagi merapatkan jurang digital terutamanya menyediakan kemudahan komunikasi melalui internet ke sekolah-sekolah di kawasan luar bandar.




Perubahan dasar utama pendidikan negara bagi menjana pengeluaran sumber tenaga manusia menjadi negara maju berasaskan sains dan teknologi tanpa mengabaikan kepentingan pembangunan aspek rohani, jasmani dan emosi selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) untuk melahirkan warganegara yang progresif, dinamik, patriotik dan bersatu padu.



Namun begitu, kita tidak sepatutnya alpa dengan isu dan cabaran yang dihadapi dalam dunia pendidikan ini. Isu dan cabaran ini perlu diatasi agar hasrat kerajaan berjaya dicapai. Jom kita lihat peta konsep yang menggunakan sofware thinking map ini dengan lebih mendalam lagi mengenai isu dan cabaran TMK dalam dunia pendidikan ini.



Circle Map (Definisi TMK)





Flow Map (Sejarah perkembangan TMK)



Tree Map (Fungsi TMK)




Multi-Flow Map (Isu dan Cabaran TMK dalam pendidikan) 




Bubble Map (Usaha kerajaan tingkatkan TMK)




Tree Map (Contoh Situasi Bilik Darjah berintegrasi TMK)






Kesimpulannya. TMK dalam pendidikan ada baik buruknya. Jom kita tengok apa kebaikan dan keburukan yang heraei ketengahkan. 




Double Bubble Map (Kebaikan dan keburukan TMK)



heraei petik hujah ni 
Tan Ai Goh (1998), penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran bukan sahaja membantu guru mencapai objektif pedagoginya, malah ia memberi peluang kepada pelajar untuk mencuba cara pembelajaran yang baru. Sokongan daripada pihak pentadbir juga banyak memainkan peranan sejauh mana penerimaan komputer di kalangan guru dan pelajar.



No comments:

Post a Comment